Severník: Odborný seminář v Senátu potvrdil, že Brno-sever kráčí správnou cestou
2. 7. 2025


Přepis článku ze zpravodaje MČ Brno-Sever ze dne 1. 7. 2025
ODBORNÝ SEMINÁŘ V SENÁTU POTVRDIL, ŽE BRNO-SEVER KRÁČÍ SPRÁVNOU CESTOU
V pátek 23. května se v Senátu pod záštitou senátora Zdeňka Papouška uskutečnil odborný seminář s názvem „Desegregace ve vzdělávání – cesta k silnější ekonomice a stabilnější společnosti“. Semináře se zúčastnili zástupci škol, neziskových organizací, samospráv i akademické sféry s cílem pojmenovat příčiny prohlubujících se nerovností v přístupu ke vzdělání a navrhnout konkrétní opatření pro zajištění rovných šancí všem dětem. Jedním z iniciátorů akce byla Městská část Brno-sever, která na svém území toto téma začíná ve spolupráci s Agenturou pro sociální začleňování intenzivně řešit.
Jednou z hlavních postav semináře byl také starosta Brna-sever Martin Maleček. „Byl pro nás příležitostí setkat se a vyměnit zkušenosti se zástupci měst a škol, které už jsou v těchto aktivitách úspěšně napřed. V naší městské části máme sedm základních škol, z nichž jedna bývá označována jako segregovaná a jedna na hraně,” vysvětlil. „Naším cílem je v nich snížit počet sociálně znevýhodněných žáků a chceme, aby školy byly otevřené a atraktivní pro všechny děti,” doplnil a zdůraznil, že pro úspěch je potřeba spolupráce na úrovni celého města.
Na semináři vystoupil také odborník v oblasti vzdělávání Tomáš Ščuka z brněnské organizace Romani Hub, který se na přípravě opatření v kontextu Brna aktivně podílí. „Během dlouhých desetiletí tu vznikla skupina Romů, kteří mají snížený stupeň vzdělání, mají ztížené uplatnění na trhu práce a žijí ve vyloučených lokalitách. Již od útlého věku jsou mnohé romské děti učeny, že chodí do školy odděleně, a to se pak promítá i do dospělého života,” upozornil. „Rodiče si často neuvědomují rozdíl mezi romskou a běžnou školou. Pro ně je důležité bezpečí jejich dětí, a proto preferují tu školu, kam chodili oni sami nebo jejich rodiče. Děti v segregovaných školách totiž nečelí předsudkům, které jsou stále zakořeněné v naší společnosti. A proto je pro nás velkou výzvou také romské rodiče přesvědčit o tom, že ukončení segregovaného vzdělávání má smysl a je pro jejich děti velkou příležitostí. Na to je však potřeba čas,” dodal Ščuka.
Martin Šimáček, ředitel Agentury pro sociální začleňování, představil projekt „Desegregace vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním“, spolufinancovaný Evropskou unií. Od loňského roku Agentura podporuje 6 samospráv včetně Brna-sever při systematické desegregaci. „Dnešní seminář potvrdil, že role samospráv je při desegregaci klíčová. Současně prokázal, že řada zřizovatelů segregaci chce prakticky řešit a potřebuje k tomu další podporu,“ uvedl v debatě Šimáček.
Text vznikl v rámci realizace projektu Desegregace vzdělávání dětí a žáků se sociálním znevýhodněním, registrační číslo projektu: CZ.02.02.04/00/23_018/0008472.

